Szeretettel köszöntelek a Biblia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Biblia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Biblia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Biblia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Biblia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Biblia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Biblia klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Biblia klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szűz Mária szeplőtelen fogantatását ünnepelve az üdvösség művének hajnal
fakadását láthatjuk. Csendesen kezdett munkálkodni Isten, hogy a
megtestesülés eseményét előkészítse.
Lelkemben is csendességben készülődik az igazi ünnep. Mennyire tudom
kizárni a világ zaját, a vására hangulatot, amely körülharsogja az
ünnepet? Mert a készületnek fontos része kell legyen a csendes készület.
Kránicz Mihály katolikus teológus professzor az alábbi megfogalmazásban ismerteti meg velünk Szűz Mária ünnepét:
A
hagyományos katolikus hit szerint Mária, Jézus anyja különleges
kegyelem által soha nem követett el bűnt, mivel Isten eleve megóvta őt
az áteredő bűn hatásától. Ezt a tökéletes védettséget nevezzük
szeplőtelen fogantatásnak. E megfogalmazás negatív jellege mellett az
egyház valami fontosat, nevezetesen Mária különleges szentségét akarta
kifejezni. Életének első pillanatától kezdve a szentség különleges
ragyogása gazdagította Máriát - nyilatkozta róla a II. vatikáni zsinat
(Lumen gentium 56). A keletiek a "panagia" görög szót használják
Máriával kapcsolatban, mely az egészen szent életre utal. Ez a hit az
egyházban egy nagyon ősi hagyományon alapszik, mely valójában a
Szentírásra támaszkodik, ahol Gábor angyal így köszönti Máriát: "Üdvöz
légy, kegyelemmel teljes!" (Lk 1,28).
Jóllehet a hagyomány "egészen
szent"-nek nevezi Máriát, a teológusok mégis feltették kérdéseiket.
Elsőnek azt, hogy ha Jézus az egész világ megváltója, melynek Mária is a
tagja, még ha ő egészen szent is, hogyan lehet Jézus az ő számára is
megváltó? Sem Szent Bernát, sem Aquinói Szent Tamás, sem Szent
Bonaventúra nem tudta ezt a látszólagos ellentmondást feloldani. A 13.
század jelentős skót teológusa, a doctor subtilis címet kiérdemelt Duns
Scotus (1265-1308) talált erre megoldást, amikor kifejtette, hogy Mária a
Fia révén elővételezett megváltásban részesült. Ettől kezdve Scotus a
doctor marianus tiszteletcímet is megérdemelte. Végül is ezt a
megfogalmazást ismerte el az egyház, amikor másfél évszázada, 1854.
december 8-án az Ineffabilis Deus kezdetű apostoli konstitúció
bullájában Boldog IX. Piusz pápa kifejtette: "A kimondhatatlan Isten
egyszülött Fiának kezdettől fogva és a századok előtt anyát választott.
Csodálatosan elhalmozta őt mindenféle égi kegyelmi ajándék bőségével,
hogy ő a bűn minden szennyétől mindig teljesen mentesen és teljes
valójában szépen és tökéletesen, az ártatlanság és a szentség
teljességének példáját nyújtotta, teljesen mentes lévén még az áteredő
bűn szennyétől is" (DH 2800-2801).
Ezután a pápa kimondta a
hittételt: "A Boldogságos Szűz Mária fogantatásának első pillanatában, a
mindenható Isten egyedülálló kegyelméből és különleges kegyéből, az
emberi nem Üdvözítőjének, Jézus Krisztusnak érdemeire való tekintettel,
az áteredő bűnnek minden szennyétől eleve megőrizve mentes volt." (DH
2803) A Szent Péter bazilika kupoláján még ma is láthatóak azok a
bádogfülek, amelyekre gyertyákat erősítettek, és így világították meg a
kihirdetés napjának estéjén a katolicizmus központi templomát. Az
ünnepélyes formula kihirdetése előtt azonban már kétszáz évvel a
szicíliai Palermo városa, melynek a fő patrónusa a Boldogságos Szűz
Mária Szeplőtelen Fogantatása, már hivatalosan kérte a Szentszéket a
dogma kimondására. 1850-ben a szicíliai püspöki kar IX. Piusz kérdésére
válaszolva kijelentette, hogy a kihirdetendő dogma a Boldogságos Szűz
Mária szeplőtelen fogantatásáról mindig is a szicíliai keresztények
hitének és jámbor hagyományai örökségének teljes és elidegeníthetetlen
részéhez tartozott. II. János Pál pápa ez év októberében levelet
intézett Salvatore de Giorgi palermói érsekhez, a szicíliai püspöki
konferencia elnökéhez, és lelki közelségéről biztosította a Szicíliában
élő katolikusokat, akik az évforduló kapcsán egyesülnek Róma püspökével.
Négy évvel később, 1858. február 11-én - mintegy a dogma
kihirdetésének az igazolására - egy tizennégy éves francia parasztlány, a
teológiai kérdésekben teljesen járatlan Bernadette Soubirous a Lourdes
melletti Gave folyó közelében lévő barlang oldalában egy ragyogó
fényességű asszonyalakot látott, aki neki így mutatkozott be: "Én vagyok
a Szeplőtelen Fogantatás" (Que soy era Immaculada Concepcion).
2004.
augusztus 15-én azért látogatott el II. János Pál pápa a közismert
francia kegyhelyre, hogy emlékeztessen e hittétel jelentőségére és
aktualitására. Magyarországon pedig Prohászka Ottokár, székesfehérvári
püspök emlékeztetett arra, hogy hagyományosan a "Pázmány-egyetem
alapszabályai megkívánják, hogy tanárok s tanítványok készek legyenek a
szeplőtelen fogantatásért síkra szállni". Milyen értelmet ad az egyház a
szeplőtelen fogantatás dogmájának? Máriát úgy állítja a keresztény
hívek elé, mint akiben az Isten által elgondolt tökéletes emberség
megvalósult. A példa nem egy hős vagy egy kiváló tudós, hanem egy fiatal
leány, aki egyszer s mindenkorra kimondta az igent Isten előtt,
mindvégig hűséges maradt az ő szavához és Fiában való hite még a
szenvedés legnehezebb órájában sem ingott meg.
Felvidék Ma
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!