Biblia: Biblia és irodalom (fórum)

Szeretettel köszöntelek a Biblia klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 522 fő
  • Képek - 333 db
  • Videók - 599 db
  • Blogbejegyzések - 4910 db
  • Fórumtémák - 24 db
  • Linkek - 14 db

Üdvözlettel,

Biblia klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Biblia klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 522 fő
  • Képek - 333 db
  • Videók - 599 db
  • Blogbejegyzések - 4910 db
  • Fórumtémák - 24 db
  • Linkek - 14 db

Üdvözlettel,

Biblia klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Biblia klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 522 fő
  • Képek - 333 db
  • Videók - 599 db
  • Blogbejegyzések - 4910 db
  • Fórumtémák - 24 db
  • Linkek - 14 db

Üdvözlettel,

Biblia klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Biblia klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 522 fő
  • Képek - 333 db
  • Videók - 599 db
  • Blogbejegyzések - 4910 db
  • Fórumtémák - 24 db
  • Linkek - 14 db

Üdvözlettel,

Biblia klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Biblia és irodalom

Ezt a témát Szántó István indította 14 éve

– Hogyan lehetne erőt szerezni ahhoz, hogy különleges igényekre is lehessen rálátásunk, megérzésünk sőt affinitásunk vagy képességünk, s ne több akár professzionális szakirányú tapasztalat útján szerzett gyakorlatiasságunk is? Na, - Hogyan? Az erőnek amúgy is szűkében vagyunk, de mégis! – Nem filozofikus hangulatomban teszem fel ezt a kérdést. – Nem lehetne jobb ez a világ akkor, ha szánnánk rá egy kicsivel több erőt és gondot, hogy megbecsüljük egymást? Ha ugyanazzal a Lélekkel kerülünk kapcsolatba az irodalmon keresztül és a Biblián keresztül , illetve inkább a Biblia értelmi szintjével hasonlítva össze az irodalom vagy a művészet alkotásait. Maradandóbb lenne az az így már interaktív gondolatritmus, a művészeteknek az a befolyása, amely kizökkenthetné a hús megállapodottságát züllött önkényeztetésének posványából, egészséges vérkeringést adna a szeretet körforgásának amelynek gyümölcséből bővében részesedhetne minden ember. Az is akinek többre van szüksége mert fogyatékossággal született, vagy mert értelme nem fogadhatja be egyszerre azt a világosságot,amelyet napjainkban láthatunk, mint a barlangi gőte a tengerparti verőfényt.
– Végül: nem az számít hogy ki mit fog cselekedni. Hagyjuk az embereket különbséget tudni tenni. Ami igazság, azért érdemes szenvedni, s a szenvedés amúgy sem kikerülhető. Többletszenvedést jelent beteg embertársainkkal együtt érezni, hordozva önnön betegségünket is, de csak velük együtt gyógyulhatunk meg és ez nem azonnal fog végbemenni. S ha nem gyógyulunk meg, nem várhatunk másoktól gyógyulást. Ha látják arcodon a boldogság megjelenését, ha rájöttél valamire, másokban kitörölhetetlen benyomást hagysz: Egyszer csak el fog indulni, s ha nem, az nem lesz a te hibád. Az a lélek hordoz majd, aki erőt adott a költőknek a kisebb világosságon, melyet a nagyobb világosság, a Biblia fénye nyújtott. Nem gyógyult meg Reviczky a testi bajból, de kigyógyult a Schoppenhauer okozta pesszimizmusból. Ezek az igazi nagy győzelmek. Ez az igazság és a Lélek ereje.
Évekkel ezelőtt munkanélküli lettem, végül felajánlottak egy munkahelyet, vasúti pályamunkások közt. Borzadva gondoltam jövendő vesszőfutásaimra. Végül mégis rászántam magam, s elhatároztam, hogy keménnyé teszem arcomat, mint a kovakő, nem vágok vissza a gúnyra, tréfára, megszégyenítésre. Őszintén szólva magam sem számítottam arra hogy mi fog történni. Minden elképzelésemet felülmúlta az ami következett, de a kitartás gyümölcsei már három év múlva kezdtek megmutatkozni, Megváltozott a környezetem először csak felém irányuló interakciókban, aztán egymás felé is. Ma úgy ítélem meg hogy megérte.
Állj közénk te is! Állj ide énelém, lásd meg Azt Akit mi gyönyörködve nézünk!, Szívemről mint mellkasomból kitépett tálcáról vedd ami kell! Ízleld meg azt, amivel épp csak megnedvesíthettem számat. Szeress bátran, mert mi is Téged ítélgetés és személyválogatás nélkül mindnyájan szeretünk!

2007-03-08 Szántó István

Hozzászólások eddig: 28

Új hozzászólás

A hozzászólás hossza legfeljebb háromezer karakter lehet

Ez egy válasz üzenetére. mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 13 éve

Bocsánatot kérek de elírtam a linket. A jó: http://konyv-konyvek.hu/botcsinalta_tortenetek

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 13 éve

Szántó István üzente 13 éve

Kedves László!
Köszönöm én is hogy felhívtad figyelmemet Alarcon-ra, ha találkozom vele valahol, most már érdeklődéssel fogom felvenni. És egyetértek azzal, amiket hozzáfűztél, hiszen mindig szükséges az illusztráció. Esetleg még annyit tehetek hozzá, hogy a különböző korban élt írók és költők hitelességét különböző mércén kell értékelnünk. A mai írókat, vagyis a moderneket szigorúbb mércén kell vizsgálni, mint a régebbi korok alkotóit, hiszen a tudásnak az ismeretnek és a hitnek is egyszóval a világosságnak akkori szintjén írtak az akkori problémákról. Azért vannak persze itt is kivételek. Én csak annyit akartam mondani, hogy /és azt sem dogmatikusan/ ahogy a Bibliát mindig növekvő fényben látjuk, ehhez a növekvő ismerethez igazítva kell megpróbálnunk az irodalom alkotásait alkalmazni,elemezni. Vagyis hogy a tanulságokat úgy kell kiemelni az irodalmi alkotásokból, ahogy és amennyiben megegyeznek vagy erősítik, vagy érthetőbbé teszik a Biblia igazságait de nem szabad sem az irodalmi alkotásokon, sem a bibliai leírásokon erőszakot alkalmazni, a magyarázatnak szakszerűnek, és hitelesen kell hangzania úgy hogy nem teszünk erőszakot a szövegeken. És még valamit. Nem minden alkotó és nem minden alkotásában volt tökéletes, és alkotott maradandót. Katona József például korábbi drámáiban torzított pszichológiát követve alkotta meg karaktereit. Nem bűne ez neki, hanem tehetsége később bontakozott ki, ahogy az élettapasztalata haladt előre. Az ilyesmit sem árt felismerni de nem is kell hozzá mindenkinek irodalmárnak lenni, hogy új és új gondolatokkal gazdagítsa a Biblia és az Irodalom kapcsolatának érdekes és tanulságos összefüggéseit. Továbbra is várom mindenkinek az érdekfeszítő gondolatait. Üdv: Szántó István

Válasz

Katona László üzente 13 éve

István, értem észrevételeidet, gondolkozásra hívónak tartom, és köszönöm. Az Alarcon: Novellák között található történet tkp illusztratív erejű, és teológiai pontosságot éppen úgy nem kérhetünk számot rajta, mint pl a bibliai előképeken. Rámutatnak egy jövendő Megváltóra, igazságára, de nem képesek a teljes valóságot felmutatni, mert az több mint az előkép. Pl Izsák Mória hegyi feláldozása előképi történet, de mégsem a valóságosnak teljes kiábrázolása. Ian Hartog: Isten után az első c regénye 250 zsidó megmentésének történetét írja le a náci uralom elől. E regény szerint, az amerikai parton kikötésnek sok kísérlete hiúsult meg különböző nemzetközi egyezmények miatt. A hajón pánik és végső állapot alakulnak ki, mert minden parti őrség Németországba akarta őket visszaküldeni. Végül a kapitány megtudja, hogy a New York közeli vizekben egy bizonyos napon vitorlásverseny lesz, és a tiltás ellenére arra vezette hajóját, és kazánját felrobbantotta, vagyis hajótörötté tette utasait. Ebben az esetben viszont már a területileg illetékes állam köteles volt hajótöröttként partra fogadni az utasokat. A kapitány hajója feláldozása árán megmentette utasait a gázkamráktól, ahogyan Krisztus is minket testének feláldozásával. Ez is lehet egy irodalmi eredetű "ütős" illusztráció a prédikációban a hallgatók lelki megérintésére. És jó illusztráció nagy kincs. Prédikálnunk pedig azért kell, hogy hallgatóinkat meg jobban Istenhez vezessük. Üdv. Kalász

Válasz

Szántó István üzente 13 éve

De mégsem itt van a lényeg. hanem a hasonlat amelyet említettél az hogy érdekesnek találod a párhuzamot. Igaz hogy Jézus életét is fel lehet fogni egyfajta kényszerpályának. Csakhogy Ő az Atyával ahogyan Pál apostol írja a kezdetben egy eltitkolt tervet dolgoztak ki, az ember megmentésére. Mert vélhető volt, hogy a teremtés során lesz majd olyan teremtényfajta, aki megkérdőjelezi esetleg az Isten Szeretet-törvényének jóságát, akkor mi legyen ezzel a teremtménnyel? Tehát Jézus önként vállalta magára, hogy egy ilyen esetben Ő hajlandó lesz a "kárhozat halálát" ami tulajdonképpen a Jelenések könyvében leírt "második halált" magára venni, hogy így a bűneitől szabadulni vágyónak ne kelljen meghalnia. Az Atya csak megengedte, hogy Lucifer rajta tölthesse ki a haragját, de az Isten a Szentlélek által megerősítette Jézust, hogy mindezt elviselje. Kierkegard szintén felveti ezt a gondolatot méghozzá Ábrahám Izsák feloldozása kapcsán, hogy Izsák hogyan élte meg azt hogy az atyja kést ragad hogy őt mint áldozatot levágja. Mintegy ötféle megoldást kínál fel magyarázatként, de ezeknek egyike sem felelhet meg a Krisztus tapasztalatainak, mert Ő egy volt az Atyával, tehát sokkal nagyobb gondolati egység volt és van Közöttük, mint hogy félreértette volna az Atya akaratát. És természetesen ezzel az áldozati halállal az volt az Atya célja, hogy bemutassa, hogy az Isten törvényeihez való ragaszkodást, még a halál árán is lehet vállalni, az tulajdonképpen győzelem lesz. Így győztek azok a mártírok, akiket a spanyol és a francia inkvizíció a biblikus gondolkodást száműzni akaró hadjárataikkal elpusztítottak a Cotti Alpokban, vagy a Szent Bertalan éjszakájának vérengzésein, ahol eretnekeknek kinevezett keresztényeket öltek meg hitükért, ami kiváltotta a francia forradalom megtorlásait.

Válasz

Szántó István üzente 13 éve

Végre Van egy olvasó! Már azért hallgattam el, mert hiába vet fel az ember bármit is, ha nem olvassa el senki. Tehát szeretettel üdvözöllek!
Igen ! Sok érdekesség van a világ és a magyar irodalomban egyaránt, amelyen keresztül meg lehet közelíteni a Biblia gondolatrendszerét, és az irodalmárokat különféleképpen de valahogy a Biblia mindig megihlette. Alarcon irásaival kapcsolatban elmondhatom, hogy még nem volt szerencsém találkozni. Az írók ihletettsége amiről a bevezető írásban írtam, /sajnos fordított sorrendben jelenik meg itt a Networkön , tehát a vége jelenik meg a faliujságon és az eleje az első oldalon van legfelül/, nem egyenletesen mindíg az igazságot fejti ki, hanem csak a világnézete szerinti, és a történelmi tapasztalatai szerinti igazságot jeleníti meg, amelyből a tényleges tiszta igazságot a ki kell hámozni a Biblia segítségével.Persze mint minden háború a napóleoni háború is borzalmas lehetett, de a történetnek azért van egy kis belső ellentmondásossága: 1./ A orosz tél,/1812/ vetett véget Napóleon uralmának, de hát még a múlt század közepén is az anyák természetes gyermektáplálási módszere a szoptatás volt. Amikor egy család menekül és csendre van szükség akkor az anya elsődleges gyermeknyugtatási kísérletének a szoptatás kellett volna hogy legyen, és nem a halálra szorítás. 2./ A kútból a hang felfelé csak szűk határon keresztül terjed, mert a hideg levegő lent marad, és a hang a kút falán többszörösen visszaverődve az interferencia jelensége miatt kioltja önmagát. Ezért is nehéz a kútba esettről tudomást szerezni. 3./ Hogyan menekülhettek a kútba, volt lépcső, vagy hágó, vagy létra, és azt hogyan rejtették el? Mert ha valaki a kútba leengedi magát utána a kötelet nem húzhatja vissza fel, vagy ha visszahúzza, valaki akkor ott rekednek, tehát vagy így halál, vagy úgy halál. Tehát el kellene olvasnom a történetet, de akkor is maradnának további kérdések. Folytatom

Válasz

Katona László üzente 13 éve

Allarcon spanyol írónak van egy novellás gyűjteménye, s ott olvastam egy történetet. Röviden így szól:
Napóleon seregei végigpusztították Spanyolországot és Tarragonában is sorra öldökölték a lakókat. Egy ház lakói mintegy nyolcan, elrejtőztek az udvaron lévő kiszáradt kút öblös mélyében. Az oldalfalhoz lapulva felülről láthatatlanok voltak és ott hallgatták rettegve a fenti halálsikolyokat, az égő házak robajait, az öldöklés zaját. Még a kút kávájához támaszkodó részeg francia katonák beszédjét is hallották, akik azon tanakodtak, hogy ennek a háznak a lakói ugyan hova bújhattak el. Míg ebben a szörnyű helyzetben odalent lapultak, egyszer csak egyikük, egy hat hónapos kisfiú megéhezvén, elkezdett nyöszörögni. Anyja a belliner kendőn szorított egyet, hogy az alatta lévő kisfiú el ne árulja őket. Ám a gyermek egyre jobban nyöszörgött, követelőzött, így az anya egyre jobban szorította, szorította, míg a gyermek lassan elcsendesedett. Órák múlva a fenti háborús zajok elmúltával kimerészkedtek a kútból, megmenekültek, de a gyermek halálra volt szorítva az anyja kebelén.
Pár nap múlva elmentek a szülők a plébánosukhoz, hogy megvallják a kútban történt gyermekgyilkosságot. Ám a plébános azt mondta az anyának: Anyuka, az Ön fia nem áldozat, hanem hősi halott. Mert saját élete árán megmentette hét ember életét.
Eddig Allarcon története. De Isten is ezt tette érettünk. Ide küldte a mélybe, öldöklés és halál világába egyetlen fiát, és hogy megmentsen minket, bűneinkkel halálra szorította a kereszten. Üdvözlettel. Kalász

Válasz

Garamszegi marika üzente 14 éve

Ehhez a hozászoláshoz csodálatosan ideillík az az ige amely a galatalevél 2/20-asnál van , élek többé nem én hanem él bennem krisztus, amely életet pedig most élek azt Isten fiában való hitben élem, aki szeretet engem és önmagát adta értem.Ámen

Válasz

Garamszegi marika üzente 14 éve

Mi volt a krisztus titka azt kérdezed? Hát nem a SZERETET? Aminek szélessége hosszusága nem mérhető, magassága mélysége ki nem kutatható? Hát nem azért jött el Jézus hogy kimentsen a sátán kezéből bennünket. Amikor a sátán azt gondolta na Jézus megvagy a kereszten végeztem veled , Jézus a szeretete által a leggyengébb állapotában volt a legerőssebb, mert annyira szeretett, hogy meghalt érted és értem. Ő mindig csak adott adta magát értünk és helyettünk, és ma is ugynezt teszi ahogy bennünk él mindennap ad magábol ,hogy lássuk meg már az a jó ahogy ő vezet tanácsol szeret akkor is ha megbántom, azt mondja állj fel és menjünk tovább mert még nem vagy kész, szeret és vezet, és megint szeret, ha megdorgál is szeret, és amikor látom hogy az én csalodásaim kínlódásaim sehol nincsenek az ő szenvedésétől amit értem tett, hiszen vérem kiontásáig még nem kellet szenvednem, akkor megint láthatom azt hogy ő még mindig szeret, jöjjetek énhozzám akik meg fáradtatok és én meg nyugvást adok nektek, és ahogy élem az életem vele láthatom hogy senki nem tud ugy szeretni ahogy ő szeret, aki mindig meg bocsát aki mindig átölel, és a szívem csak benne nyugszik meg. Ez az ahogy szeret és ez a szeretet visz engem is mindig előre , és győzhetek Ővele. Szerintem a vele kéz a kézben való együttjárás a titka a mi győzelmünknek, mert végtelenül szeret. Ő saját magát adta és áldozta oda hogy megmutassa az igazi szeretetet. És ennél nagyobb győzelem nincs mert ezzel legyőzte a gonoszt és ez nekünk is győzelem. Csak élni kell vele.ámen

Válasz

Bán Gita üzente 14 éve

Amerre járok, merre kelek, te légy Uram a vezérem,
hogy saját tervem, akaratom ne legyen többé énnekem.
Ne éljek többé már soha én, Lelkeddel élj te bennem.
Majd általlépve a gyöngykapun, Uram engedj hozzád
mennem. (Sűrű sötét van mindenfelé.... - Ismeretlen
szerző)

Válasz

Ugrás a(z) oldalra

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu